Невидимите кризи (трето издание)

Автор: Георги Господинов
Рейтингът се формира от продажбите в системата на Хеликон

Коментари: 0

Издател Жанет-45
Брой страници 200
Година на издаване 2020
Корици меки
Език български
Тегло 223 грама
Размери 13x20
ISBN 9786191865680
Баркод 9786191865680
Категории Есеистика. Публицистика. Българска, Българска проза, Съвременна българска литература, Българска художествена литература, Художествена литература, Книги

Есета и истории

За изчерпването на залежите от смисъл. За литературата като алтернативен енергиен източник. За чудото на четенето. За писането. За това как българският аероплан роди футуризма. И какво (не) роди 1968-а. За случилото се и неслучилото се тук. За отказания свят. За Европа, обезпечена с литература. За българската тъга и тяга по нея.

С "Естествен роман" и останалите си текстове Георги Господинов създаде публика и формира вкус.
Бойко Пенчев

Писането на Господинов е колективното ни (и не само литературно) несъзнавано. Марин Бодаков

“Невидимите кризи”... Брилянтна лекция на българския писател Георги Господинов, предвиждаща страхотно бъдеще за литературата като “алтернативен енергиен източник”
Франкфуртер Алгемайне Цайтунг

Част от есетата тук са писани за различни български и европейски издания: Neue Z?rcher Zeitung, Дневник, Wespennest, ЛИК, Култура, SPRITZ, Тема, Литературен вестник. Четени са на публични форуми във Франкфурт, Лайпциг, Берлин, София, Созопол. Есето «Невидимите кризи» печели личната награда на проф. Светглозар Игов «Дъбът на Пенчо». Текстовете са събрани за първи път в книга.



Из “Невидимите кризи”

Всяка криза има видима и невидима страна. Ние не сме направени от икономика и политика. Направени сме също от тъга и колебание, от такива крехки и необясними неща... Няма как да излекуваш тъга с антибиотик. Нито частната си депресия с финансова инжекция.

Все ми се струва, че ако финансистите четяха книги, кризите ни щяха да са различни.

Живеем в една нова криза, аналогична на тази с изчерпването на нефтените залежи и енергийните източници. Ще я нарека Изчерпване на залежите от смисъл. Затова предвиждам страхотно бъдеще за литературата като произвеждаща смисъл. Литературата като алтернативен енергиен източник.

Литературата е бавна медия, но бавното трае дълго. Харесвам историята за бедуините, които по време на дългите си преходи спирали често, за да дадат време на душите си да ги настигнат. Скоростта на душата е друга. Твърдя, че литературата знае повече за тази скорост.

...

Четящият човек извършва една невидима работа по вкуса. А човекът с вкус, по-трудно става подлец, най-малкото, защото е некрасиво. Четящият човек е красив.


"А през тези 23 години се случиха важни неща, за които не си даваме сметка – появиха се книжарници, издателите се професионализираха и имат отношение към авторите. За пример давам „Жанет 45” и това не е реклама, защото издаването на българска литература не е просто бизнес."
в. Монитор

“Георги Господинов: Въпросът не е кой ще плати сметките, а кой ще плати проваления живот.” – Интервю на Светослав Тодоров, в. Дневник


"В такива моменти то, обществото, има само две възможности за откриване на своя месия/месии - или в църквата, или в културата. Аз залагам на второто, понеже потенциалът видимо е в пъти по-голям, като съвсем пристрастно съм за литературата като спасение. Тук някъде всъщност, в разгара и на протестите, се появи моят фаворит за р?ден автор №1 - Георги Господинов. Винаги съм го харесвал, защото той е писател в истинския смисъл на думата - повече общественик, отколкото публикуващ."
Александър Кръстев, Аз чета



„Невидимите кризи” не се четат. Само формално, разбира се. Всеки път, когато отворите малката книжка и започнете да четете, ще преживявате разказите, като че четете за собствени спомени. Сякаш си имате един Георги Господинов при себе си, който ви говори. Разплаква ви, поставя думи в двата края на устните ви и ги разтяга, получавайки нахиленото ви изражение. Удря ви лек словесен шамар, за да се осъзнаете, да премислите това, в което до преди малко сте се клели, че знаете и разбирате. На няколко пъти ви описва с епитета „красиви”, само защото сте четящи хора. И това е съвсем точно."
Георги Вълков, за блога "Книжен Жор"



Един от дните, в които публичното говорене и писане в България в трескав синхрон със зачестилите вести за самоизгарящи се отчаяни хора, за изгаряни на площадите сметки за ток, знамена, чучела и екземпляри от Конституцията, прегаряше от честота в употребата на думата „криза” с цяла серия определения. Сред тях засега липсват само емблематичните за 1996/97 и унизителни за късата ни памет „продоволствена” и „хлебна”. Така „правителствена”, „парламентарна” „политическа”, „икономическа”, „финансова”, „институционална”,„социална” и „морална”, „криза на елитите”, „...на системата”, „...на легитимността” и т.н. засенчиха етикета „глобална”.

Яни Милчаков, "Кризи и книги", в. Култура, бр. 10 (2716), 15 март 2013

Ключови думи: Георги Господинов

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]

Георги Господинов е роден на 7 януари 1968 година. Завършил е българска филология в Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Редактор на в. \"Литературен вестник\". Докторант в Института за литература при БАН. Пише поезия, проза и литературна критика.
Автор на стихосбирките - Лапидариум,1992 (Национална литературна награда за дебют Южна пролет) и Черешата на един народ, 1996 (Годишната награда на Сдружение на български писатели за най-добра книга на 1996-а година.) През 1998-а Черешата на един народ излиза във второ издание.
Първият му роман Естествен роман (1999) получава Специална награда на Националния конкурс \"Развитие\" за съвременен български роман. Второ издание – 2000 г. Романът е публикуван на сръбски в белградското издателство “Геопоетика” през септември 2001 г.
На френски “Естествен роман” излезе през януари 2002 г. в парижкото издателство “Phebus” и беше широко оценен от френскоезичната преса. Le Courrier (Женева) го нарича “машина за истории”, а Livres-Hebdo (Париж) го определя като “едновременно смешен и ерудиран, пошъл и изискан, но блестящ във всяко отношение и новаторски по форма”. Романът излиза на македонски през 2003 г. в издателство “Темплум”, Скопие.
Следва сборникът с разкази И други истории (2001). През 2003 тя излиза на френски в парижкото издателство “Arlea” под заглавие “Alphabet des Femmes”. “Остро перо и нежен поглед” – така го определя френският всекидневник “Le Nouvel Oservateur”.
Господинов е съставител (в съавторство) на книгите-мистификации: Българска христоматия (1995) и Българска антология (1998).
През 2001 г. той участва в международни литературни четения заедно с американския поет Джон Ашбъри и португалския нобелист Жозе Сарамаго в Коимбра, Португалия, както и с шотландския писател Ървин Уелш в София.
Участва в представителни антологии на българската литература на английски, немски, френски. Негови стихотворения и разкази са превеждани и публикувани в литературни периодични издания във Франция, Германия, САЩ, Унгария, Гърция, Финландия, Хърватска, Дания, Великобритания и др.
Най-новата книга на Георги Господинов е стихосбирката “Писма до Гаустин”.


Информация за Георги Господинов може да намерите още в:

www.lmda.net/din/aut_lmda.php?Id=4925

www.lelibraire.com/din/aut.php?Id=4925

http://www.bulgaria-france.net/imcult/cult.html

www.zazieweb.fr/site/fichelivre.php?num=3144

www.largeur.com/expDebat.asp?pagePos=5&debID=255

www.nouvelobs.com/articles/p1948/a12489.html

www.online.bg/kultura/my_html/2230/c-nature.htm

www./sites.estvideo.net/mediaselestat/nouveautes/livre/adulte/litterature_03_02.htm