Красиви и прокълнати

Автор: Франсис Скот Фицджералд
Рейтингът се формира от продажбите в системата на Хеликон

Коментари: 0

Издател Enthusiast
Преводач Силвиана Златева
Брой страници 496
Година на издаване 2015
Корици меки
Език български
Тегло 527 грама
Размери 13x20
ISBN 9786191641789
Баркод 9786191641789
Категории Романи и повести. Световни, Световна проза, Преводна художествена литература, Художествена литература, Книги

Той я наблюдава в продължение на няколко минути. Нещо в него се развълнува, нещо, което не можеше да бъде обяснено с топлия дъх на следобеда или пък с жизнерадостното въздействие на червения цвят. Все по-осезателно чувстваше, че момичето е прекрасно – а после изведнъж разбра: всичко се дължеше на разстоянието помежду им. То не беше рядкото и ценно разстояние между душите, но все пак бе разстояние, измеримо дори в сухоземни метри. Между тях бяха есенният въздух, покривите и неясните гласове. И въпреки това, за необяснима частица от секундата, разположена странно във времето, емоцията му п? приличаше на преклонение, отколкото най-дълбоката целувка, която някога бе познал.

Ключови думи: Безсмъртни романи

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]

Издателство Enthusiast има удоволствието да ви представи своето ново издание на станалата вече класическа любовна история на Францис Скот ФицджералдКрасиви и прокълнати“. Преизданието е в превод на Силвиана Златева. Най-добрите книги винаги са писани след лично преживяване, най-добрата литература е основаната на личния опит, така че може би не са далеч от истината тези, които предполагат, че в романа си Фицджералд разказва за своята голяма любов Зелда Сейър. САЩ в началото на 20 век, преди и по време на Голямата депресия, всички живеят като за последно, Първата световна война е завършила и ликуването е примесено с чувство за изгубеност. Авторът на „Нежна е нощта“ и „Великият Гетсби“ обича да разказва за живота на богатите. Двамата със Зелда водят също такъв разгулен и охолен живот, тя е известна красавица и добра писателка, но зад богатството и блясъка се крие и нещо черно, нещо прокълнато. Да не смесваме повече биографията на Фицджералд със сюжета на романа му, споменаваме тези подробности само като отправна точка. Както се казва, писателите улавят и запечатват „духа на времето“, така че в неговите книги е отразена онази полудяла и еуфорична Америка в „Ерата на джаза“, зад чието лустро прозират не толкова весели настроения и изгубени илюзии. Самият Фицджералд е част от богатите и безгрижните, които по онова време са съвсем малка част от американското общество. Още на 24 годишна възраст авторът става популярен с бестселъра си „Отсам рая“, следват години на възходи и падения. В „Красиви и прокълнати“ главният герой е Антъни Пач, който е интелигентен и чувствителен, но безхарактерен и уязвим, изхарчва всичките си пари за алкохол и весел живот и заедно със своята съпруга стигат до задънената улица на отчаянието, където красотата е изгубена, а истината, в която са вярвали, се оказва фалшива. Непреходни са станали изреченията, написани от този безкрайно талантлив и ужасно трагичен писател - „Толкова е лесно да бъдеш обичан, толкова трудно е да обичаш.“, „Не пишеш, защото искаш да кажеш нещо. Пишеш, защото имаш какво да кажеш.“ „Красиви и прокълнати“ ни говори за слабата човешка природа и провалът, който е заложен у всеки един от нас.

от Хеликон

Франсис Скот Фицджералд (1896–1940) е американски писател, който пръв нарича 1920-те години в САЩ „Ерата на джаза“ и описва най-ярко живота и хората през онова бурно десетилетие. С красивата си съпруга Зелда Сеър (Zelda Sayer), Фицджералд изживява години на интензивен светски живот и щедро харчене на пари. В началото на една от неговите истории Фицджералд пише, че „богатите са различни от вас и мен“. Той обрисува света на привилегированите в своите романи, от които „Великият Гетсби“ (1925) е най-известен.

Фицджералд е роден в Сейнт Пол, Минесота, а произходът му е смесен южняшко-ирландски. Дадени са му три имена по подобие на автора на националния химн на САЩ — The Star Spangled Banner („Знаме, обсипано със звезди“), който му е далечен роднина. Баща му, Едуард Фицджералд, благородник от южните щати, прави опити да се занимава с търговия, но бизнесът му с мебели се проваля. Мери Маккилън, майка му, е дъщеря на преуспяващ бакалин на едро. Тя се посвещава изцяло на единствения си син. Семейството се мести често, но накрая се установява Сейнт Пол през 1918 г.

Фицджералд започва да пише още като ученик в Сейнт Пол. Неговата първа публикация е разказът „Загадката на ипотеката на Реймънд“ (1909). През 1913 Фицджералд постъпва в Принстънския университет, където става запален футболист. През 1917 е изключен поради отсъствия и влиза в армията на САЩ. Неговите преживявания по време на Първата световна война са съвсем мирни, в сравнение с тези на Ърнест Хемингуей — той никога не е участвал в бойни действия и дори не заминава за Франция. По това време „Романтичният еготист“ — роман, започнат в Принстън, е върнат от издателство „Скрибнър“ с насърчително писмо.

Демобилизирал се през 1919, Фицджералд работи кратко време в Ню Йорк в една рекламна агенция. Разказът му „Наивници“ (Babes in the Wood) е публикуван в списание „Умната група“ (The Smart Set). Фицджералд получава за него тридесет долара и с тези пари си купува чифт бели панталони. Повратна точка в живота му става срещата със Зелда Сеър, самата тя амбициозна млада писателка, през 1918. Тя отказва да се омъжи за него, тъй като той не разполага с достатъчно средства. През 1920 се появява първият роман на Фицджералд, „Отсам рая“, където той използва материал от „Романтичния еготист“. „Отсам рая“ веднага става бестселър. Така Фицджералд изведнъж се оказва богат и същата година се оженва за любимата си Зелда.

Но парите се харчат лесно и скоро дълговете на Фицджералд започват да растат, а Зелда междувременно ражда дъщеря през 1921 - Франсес. „Красиви и прокълнати“ (The Beautiful and Damned), вторият роман на Фицджералд, описва Антъни Пач, интелигентен и чувствителен, но слабохарактерен мъж, който изхарчва парите си от наследство в пиене. В края на романа той е изгубил заедно с жена си илюзиите за красота и истина. Тази книга не е посрещната добре и през 1924 Фицджералд заминава да живее в Европа. Там се свързва с автори като Гертруд Стайн и Ърнест Хемингуей. През 1925 г. е публикуван шедьовърът на Фицджералд, „Великият Гетсби“, който получава отлични рецензии, но продажбите му не вървят толкова добре, колкото се е очаквало. Фицджералд почва да затъва в блатото на алкохолизма. През 1926 „Великият Гетсби“ е пригоден за сцена и се играе в Ню Йорк. Същата година сценарият е продаден и за филмова адаптация. Първата филмова версия на „Великия Гетсби“ е направена същата година.

Към алкохолизма на Фицджералд се добавя психическото заболяване на Зелда. След всеки пристъп тя се влошава все повече. Зависимостта на Фицджералд от алкохола нараства. Двамата често са в обектива на репортери от жълтата преса през 1930-те. Личната им трагедия е в основата на романа на Фицджералд „Нежна е нощта“ (1934), който той ревизира многократно. Фицджералд се връща в САЩ през 1937 и се заселва в Холивуд, където заживява с Шейла Греъм, репортерка на клюкарски рубрики. Той работи над различни филмови сценарии, но завършва само един, „Трима другари“ (1938), преди да бъде уволнен поради непродуктивност. Сценарият е базиран върху едноименния роман на Ерих Мария Ремарк. В писмо до дъщеря си от Холивуд (1938) Фицджералд пише „това, което правя тук, е последно уморено усилие на човек, който някога се е занимавал с по-стойностни неща и се е справял много по-добре“.

През 1939 Фицджералд започва роман за Холивуд, „Последният магнат“, който не успява да завърши. Умира на 21 декември 1940 в Холивуд в апартамента на приятелката си. Зелда умира през 1948 при пожар в болницата, където е настанена. Незавършеният му роман е издаден посмъртно.